Håll huvudet kallt-Coronatider #5

Företaget med Livskvalitet i fokus

Håll huvudet kallt-Coronatider #5

april 15, 2020 Hälsa 0

Det är lätt att tappa fokus och energi när verkligheten vänds upp och ner.

Mentala verktyg för att hålla huvudet kallt är extra värdefulla i denna tid av oro och isolering.

Värdefulla tips för att fortsätta stå stadigt kommer här! Vill du veta mer hör av dig!

 

Det är spännande hur vår hjärna fungerar!

När saker och ting förändras i vår tillvaro som te.x. med denna pandemi som drabbat oss så är det lätt att fastna i informationsflödet som sköljs över oss. Information är viktig och avgörande för att vi ska kunna hantera denna storm på rätt sätt men tyvärr så skickas det även ut mycket information som inte hjälper oss särskilt väl som gör att hjärnan blir fullproppad och går in i panikläge. Det hjälper oss inte att Bli våra bästa jag iallafall inte om det pågår under en längre tid. Det läget ska vara som en försvarsmekanism när det verkligen är fara och färde just i stunden.

Vad gör vi då åt det när allt är osäkert och den gropen är farligt nära att trilla ner i stup i ett?

I den mentala träningen finns det något som kallas dissocieringsläge, med ett annat ord så kallar vi det helikopterperspektiv. Det handlar helt enkelt om att hjälpa hjärnans att se saker ifrån nya vinklar så att vi inte fastnar i vårt associerade läge, dvs när känslorna ofta slår på ganska okontrollerat och vi tappar vårt tillstånd och vidvinkeln i situationen, vi ser bara detaljerna istället för den stora bilden.

När du då känner att du tappar ditt tillstånd, går in i ”depp, olustkänslor, panik och tristessläge” gör först en mönsterbrytare (se tips #3 Håll huvudet kallt-Corona tider) för att sen för ditt inre flyga upp i din mentala helikopter och titta på situationen från ett högre/större perspektiv. Från luften ser allt annorlunda ut än när vi är på marken och så är det även med de olika situationerna vi utsätts för. Vad ser du då, vad gör den vinkeln med bilden, finns det andra sätt att se på den som lugnar sinnet?

Ett värdefullt tips för att hålla huvudet kallt är även att anpassa nyhetsflödet till det absolut viktigaste (det är inte samma sak som att inte ta detta på allvar).Titta på nyheterna en gång/ dag och inte tio om du känner att du blir för negativt påverkad. Ladda ner appen Krisinformation.se till mobilen och följ de råden som står där från regering och folkhälsomyndigheten, det räcker så. Behåll helikopterperspektivet det behöver ofta inte vara svårare än så för att hålla sans och balans samt fokus!

Lycka till och kom ihåg mental träning är som med fysisk träning, du blir duktig på det du tränar!

Vi hörs snart igen om du vill!

Jeanette Thörner

Mental Coach

Hälsofokus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *